Arrangementer

22.- 24. september

Gamlebyen i Fredrikstad

Meld deg på et arrangement!

Send oss en mail og fortell hva du vil være med på: strikkefestivalen@gmail.com

Hyggelig strikkekveld

Lørdag 23. september

Kl 19.00-23.00

Grunnmurede

Pris kr 350. Medlemmer kr 290.

 

Velkommen til vår felles hyggekveld, åpen for alle med eller uten strikketøy.

Grunnmurede er det eldste huset i gamlebyen, og vi samles rundt bordene for felles hygge, god mat, underholdning, allsang og avslapping.

Kursleder og foredragsholdere inviteres med, så her kan du utveksle erfaringer og møte nye damer med samme interesser.

Vokaloktetten KorLuren vil gi oss et innblikk i norske folketoner, skjemteviser og til om med trå til med sør-afrikanske rytmer. Noen av sangene skal gjestene få være med på. Gruppen har reist mye og bl a vært i Sør-Afrika flere ganger, på Svalbard og i Lofoten, i New York og på Færøyene.

 

Et måltid mat, kaffe med noe søtt til er inkludert i billetten. Mineralvann, vin og øl kan kjøpes.

Strikkecruise

lørdag 23. september 2017 - Kl 11.00

Fra Blomstertorvet i sentrum (v/ Litteraturhuset)

 

Bli med på Strikke-cruise i den vakre Hvaler-skjærgården like utenfor Fredrikstad. Hvaler-øyene ligger ytterst i Oslofjorden, sør for Fredrikstad og består av 833 holmer, skjær og øyer. Nærmere "Saltkråkan" kommer man ikke i Østfold. Til vanlig er det rundt 5000 fastboende på øyene, om sommeren - når byfolket har inntatt sine sommerhus - økes befolkningen til det seksdobbelte.

Ta med håndarbeidet på denne vakre turen som varer i ca 3 timer. Inkludert i billetten er kaffe og en baguett, har du lyst på et glass vin eller annet godt drikke selges dette om bord.

Båten går fra Blomstertorvet i Fredrikstad sentrum, like ved Litteraturhuset kl 11.00 og er tilbake ca kl 1430. Man kan gå om bord fra kl 1030.

 

Pris for båttur inkl baguett og kaffe er kr 390, for medlemmer av strikkefestivalen

kr 350.

Strikk & Syng - Syng med den stemmen du har!

Allsang i GARNison-byen

Trioen To Rette og en Vals leder an.

Tid: Fredag 22. september

Grunnmurede Kl 18.00-19.00

Kr 100 for alle - Kaffe og kake inkl

 

Ta med håndarbeidet, nyt en kaffe og litt kake til rungende allsang!

Her blir det alt fra gamle svisker, til viser og pop. De fleste av sangene vil være kjent for de fleste, men vi skal utfordre forsamlingen til å lære et par nye sanger også.

To Rette og en vals består av Wenche Mortensen på piano/tangenter, Kirsten på nyckel-harpe og Anne Lill Reff som forsanger.

Ingen krav til god sangstemme, her synger man med den stemmen man har!

Strikk & Lyrikk

Tid: Lørdag 23. september

Ediths private stuer, Voldportgt. 71

Kl 1300-1400

Kr 150,- for alle, kaffe og kake inkludert

 

Velkommen til Ediths private stuer i hjertet av Gamlebyen. Hjemmebakt kake og nykokt kaffe serveres til opplesing av utvalgte dikt.

Sett deg godt til rette i godstolen eller sofaen, med eller uten strikketøy – og nyt en stille lørdagsstund bak gamle vegger i historiske omgivelser.

Guidede turer i Gamlebyen

I regi av Visit Fredrikstad og Hvaler

Tid: 22. og 23. og 24. september 2017

Oppmøte ved turistkontoret i gamlebyen, Kirkegt 31 B

3 ganger om dagen: Kl 1100 – kl 1300 – kl 1500

Varighet 50 min. Max 30 personer pr gruppe. Pris: Kr 95

Påmelding direkte til turistkontoret, tlf 6930 4600 eller info@visitfredrikstadhvaler.com

Husk å si at det gjelder Strikkefestivalen

 

Gamlebyen i Fredrikstad er en av Norges mest populære attraksjoner, og er det stedet du virkelig MÅ besøke når du er i området. Gamlebyen er ikke bare godt bevart, den er også spill levende. Butikkene, galleriene og kafeene syder av liv, og gammel historie blir som ny når 1700-tallet møter nåtiden. Bli med oss på en liten vandring i Festningsby hvor guiden knytter historien sammen med nåtiden til en spennende opplevelse!

Strikkegudstjeneste

 

- Salmer & Strikk

 

Torsnes kirke og menighet arrangerer i samarbeid med Strikkefestivalen i Gamlebyen, strikkegudstjeneste i Torsnes kirke

Tid: lørdag 23. September 2017, kl. 17.00 til 18.00

Torsnes kirke ligger idyllisk til i landlige omgivelser og er en vakker langkirke i stein fra 1860. Torsnes kirke finner du ca. 9 km øst for Gamlebyen i Fredrikstad, følg riksvei 107.

 

Ta med deg strikketøyet og bli med på en annerledes gudstjeneste. La klirringen av strikkepinner lyde til felles salmesang. Strikkegudstjenesten starter med kirkekaffe og mulighet til småsnakk folk imellom. Prest i Torsnes, Tore Schwartz Olsen, leder gudstjenesten.

 

Det blir strikk og strekk; knytt en takk – eller bønneknute på tråder fra et garnnøste ved prosesjonskorset, gi en gave ved alteret, tenn et lys ved lysgloben ved prekestolen eller rett og slett sitt stille og nyt stemningen mens du strikker.

 

Det blir allsang, musikk og solosang med Bjørnar Spydevold og en strikkende Hans Nielsen Hauge strikker selvfølgelig innom. Det blir både trosbekjennelse , Fader Vår og velsignelse.

Kollekten går til Enkelandsbyen Tinamit Ajaf i San Martin, Fredrikstads vennskapsby i Guatemala.

Så bli med: Strikk og lytt – strikk og syng – strikk og del et fellesskap.

Hjertelig velkommen!

 

Strikkefestivalen

Etablert juni 2015

 

 

Styreleder: Marit Larsen

Styremedlem: Bente Vold Klausen

Webansvarlig & design: Torill Stokkan og Bente Vold Klausen

 

Logo: Anders Messel

 

Foto:

Marit Larse,n Torill Stokkan

og Bente Vold Klausen

Copyright © All Rights Reserved Strikkefestivalen