Utstillinger

22.- 24. september

Gamlebyen i Fredrikstad

Strikkefestivalens utstillinger 2017

Strikkefestivalen viste flere utstillinger rundt om i GARNisonsbyen under selve festivalen 2017.

Festivalutstiller:

Jan Svensen i Kafe Magenta

 

” Modenhet er ingen alder, snarere en tilstand av selverkjennelse” fastslo John Fowles.

Denne tilstand kommer til uttrykk i Jan Svensens arbeider.

 

Et møte med hans malerier blir som å komme til en åpen koloristisk verden full av undring.

Vi blir ledet innover i de rene fargeflatene som føles å bli en del av oss selv og blir som hemmelige speil som forvrenger og forflerer seg.

 

Slik tar Svensen oss med til en reise inn i det indre rom. I de aller hemmeligste rommene forenes det kontemplative med det energiske og det oppleves som om kunstneren føler å leve i sin egen sfære omgitt av drømmeformler.

 

Liliana Matasa

Master i kunstuttdanning. La Victoria Venezuela

 

Utstillingen står i hele september og er åpen i kafeens åpningstider

 

Du kan lese mer om Jan Svensen her

 

Annemor Sundbø i Dunkejongården

 

Et rikt strømpeutvalg av fillesamlinga

 

”I arbeidet mitt med fillehaugen er ånda all den sjela som kvinner har lagt ned i arbeidet sitt av kjærleik og omsorg og skaparglede,

og den tradisjonsformidlinga som er videreført

som ei sjelevandring ved hjelp av handa.”

 

Utstillinger i Grunnmurede:

 

 

Kontstrikk med PinneDans

 

Kontstrikk er en gammel strikketradisjon som kom til Norge med Finnene som emigrerte til Finnskogen. Teknikken er tradisjonelt sett brukt i sokker, votter og sjal. I dag lever den gamle tradisjonen mest i form av bunadsstrømper enkelte steder.

Teknikken gir så mange flere muligheter enn bare strømper. PinneDans har utviklet mange nye modeller der teknikken er en del av designet. I utstillingen vil du kunne se alt fra sokker, votter, skjørt gensere i ulike variasjoner, sjal osv. Alt fra det mer tradisjonelle til helt moderne uttrykk.

 

Bak PinneDans er det to søstre Mette Hovden og Heidi Eikeland, som har spesialisert seg på kontstrikk. De lager nye design der alle modellene har innslag av kontstrikk, de holder kurs og foredrag om kontstrikk. Målet er å få så mange som mulig til å oppdage kontstrikk og sikre at kunnskapen ikke dør ut. Teknikken har et rykte på seg for å være vanskelig. Mette og Heidi har overbevist mange om at det slett ikke er sant og at kontstrikk fortjener en plass i dagens rike strikkeverden. Kom å se utstillingen og bli inspirert du og.

 

Tone Loeng stiller ut mange av sine kofter

 

Kom å se utstilling fra fire bøker og kofter i fri kreasjon.

Her ser du kofter med både stedsnavn, kvinne- og mannsnavn. Kanskje til og med noe så yndig som fylkeskofter?

Ta en tur da vel og bli inspirert.

 

 

Fra genser til lappeteppe - eller omvendt?

 

Kurert av Trine Bakke og Tove Fevang

 

Både strikkearbeider og lappetepper preges av fargeglede og mønsterlek. På utstillingen kan du blant annet se hvordan fanakofta og selbuvotter låner elementer til eller fra lappetepper. Tove Fevang og Trine Bakke har samlet strikkemønstre og gamle lappetepper igjennom flere tiår. De har satt sammen antikke quilter og tradisjonelle strikkearbeider slik at du kan se hvordan de utfyller hverandre på mønster- og fargesiden. Som avslutning har de trukket inn moderne tepper og strikkearbeider for å visualisere slektskapet også i nåtid.

 

Chatrine Halvorsen: Romantisk strikk

 

Chatrine er født i Alta (Finnmark) i 1971. Hun har bodd rundt om i hele landet, samt noen år i USA. For tiden bor hun i Fredrikstad, der hun jobber når hun ikke reiser rundt om i landet og holder kurs/workshops, foredrag og har utstillinger. Hennes siste utstilling var på Hadeland Glassverk høsten 2016.

Chatrine har strikket helt siden hun var liten. I 2007 startet hun blogg med håndarbeider og interiør, som senere ledet til eget design og nettbutikk i 2011.

Chatrine er kjent for sitt romantiske preg på strikkedesignene. Hun blander garnkvaliteter, og legger til hekling sammen med strikkingen for å sette det lille ekstra til. Hennes kurs og foredrag har gjennom årene blitt svært populære. I tillegg til dette driver hun eget selvstendig strikkedesign med nettbutikk hvor hennes strikke/hekle mønstre selges.

Katrine Rørbakken Lund: Strikkede skulpturer i papir

 

Katrine Rørbakken Lund (f. 1989 i Fredrikstad) er utdannet ved Arkitekthøgskolen i Oslo, Strykejernet Kunstskole, og nå ved Kunsthøyskolen i Oslo. Hun har stilt ut arbeider ved blant annet Galleri Neuf og Black Box Teater, og Galleri Fisk i Bergen. Hun arbeider med et utvidet tegnebegrep som også inkluderer arbeid med tekst, tekstile teknikker og collage. I montasjer av ord, bilder og flater dannes et mer eller mindre meningsbærende rom med referanser til kropper og biologi, tilhørighet, identitet og motmakt. Arbeidene spiller ofte på en forvridning av virkelighet og blir en del av et besynderlig univers.

 

På Strikkefestivalen viser hun en installasjon av strikkede skulpturer i papir, der forgjengelig materiale vokser til å ligne skjøre, abstraherte skapninger som hviler i rommet, sårbare for verden rundt.

Utstilling i Galleri Stallen

TRE x TEKSTIL

Bjørg Kristiansen White, tekstil:

Bjørg har hatt vevverksted og bolig i

Gamlebyen siden 1968. Fram til 1973 bestod produksjonen for det meste av brukstekstiler. I perioden 1973 til 1993 oppholdt Bjørg seg mesteparten av tiden i Afrika, engasjert i bistandsarbeid innen kvinneprosjekt og håndverk.

 

2010 var året for ”comeback” som tekstilkunstner. Den bærende ideen er gjenbruk av materialer, som i filleryer, kombinert med gjenbruk av motiv.

Tone Viken Øby, tekstil:

Tone ble juryert og godkjent som filtmaker i Norske Filtmakere i 2007. Hun bruker både norsk finull, ull fra gammelnorsk villsau og merinoull kombinert med tekstil. (nunofilt)

Tone er bosatt i Moss og har et lite verksted i hagen hjemme. Hun selger sine produkter hjemmefra, på markeder og på utstillinger.

 

Tone stiller ut under strikkefestivalen for annen gang. I denne utstillingen viser hun bl.a vesker i flerlags filt, puter i merinoull og gjenbrukt tekstil og en del mindre ting.

Tove Nordstad, tekstil:

Tove (f.1949) er bosatt i Sarpsborg. Strikkemaskinen er en trofast venn som har fulgt henne i tykt og tynt i over førti år.

Hun har verksted hjemme og har deltatt på en rekke utstillinger og har solgt i flere gallerier.

 

Tove bruker kun naturmaterialer, gjerne blandinger av disse. Et strikket plagg er behagelig og tidløst og kan brukes både til hverdag og fest. Tove er opptatt av å lage klær med god form, der det feminine er i fokus. Særlig er det i kjolene dette kommer til utrykk.

 

Strikkefestivalen

Etablert juni 2015

 

 

Styreleder: Marit Larsen

Styremedlem: Bente Vold Klausen

Webansvarlig & design: Torill Stokkan og Bente Vold Klausen

 

Logo: Anders Messel

 

Foto:

Marit Larse,n Torill Stokkan

og Bente Vold Klausen

Copyright © All Rights Reserved Strikkefestivalen